Késés, törlés vagy túlfoglalás esetén akár 600 eurós kártérítésre lehet jogosult!
*Sikerdíjas rendszer. Nincs siker, nincs díja a szolgáltatásnak




Amikor repülőjegyet foglalunk, nemcsak a légitársaság, az ár vagy a helyválasztás számít, hanem gyakran a repülőtér is döntő szerepet kap – legyen szó az indulási, érkezési vagy átszállási pontokról. A világ repülőterei folyamatosan azon dolgoznak, hogy az utasok számára kényelmes és akadálymentes szolgáltatást nyújtsanak, hiszen a zökkenőmentes utazási élmény elősegíti a nagyobb utasforgalmat, növeli a bevételeket, és ösztönzi a technológiai újításokat.
A légiközlekedés egyik kulcsfontosságú mutatója a járatok időben történő teljesítése, amelyet gyakran az OTP (On-Time Performance) jelöl. Ez a mérőszám megmutatja, hogy egy légitársaság vagy repülőtér milyen hatékonyan kezeli a menetrend szerinti járatokat, és hozzájárulhat a piaci versenyelőnyhöz, a bevételek növeléséhez, valamint az utasok és dolgozók elégedettségének és hűségének kialakításához.
Az OTP értékét általában az indulási időpontok alapján határozzák meg: ha egy járat legfeljebb tizenöt perccel a tervezett indulás után hagyja el a repülőteret, akkor az időben indulónak számít. Ez az arány százalékban kerül kifejezésre, így például egy 97%-os OTP azt jelzi, hogy a járatok 97%-a indult pontosan, és csupán 3% volt késés vagy törlés.
Az időben történő járatindulás rendkívül fontos tényező az utasok számára, különösen, ha csatlakozó járatokat kell elérniük, vagy fontos eseményeken kell megjelenniük. Egy váratlan késés akár jelentős problémát is okozhat, különösen olyan helyzetekben, amikor az utazás célja például hajóút egy távoli kikötőbe. Ilyen esetekben, ha kevés alternatíva áll rendelkezésre, az OTP mutató segíthet előre jelezni a lehetséges nehézségeket.
Ez az elemzés és a hozzá kapcsolódó tanácsok segítséget nyújtanak abban, hogy tudatosabban tervezhesse meg következő utazását, és szükség esetén időben elkészítse a tartalék terveket.
Világszerte számos adatforrás áll rendelkezésre, amelyek részletes információkat szolgáltatnak a repülőterek és légitársaságok időben történő teljesítményéről. Ezek közé tartoznak állami jelentések, független szakmai elemzések, földrajzi régiók alapján készült toplisták, valamint különféle elemző és véleménycikkek, amelyek mind eltérő módszerekkel gyűjtött adatok alapján készülnek.
Mielőtt rátérnénk az aktuális rangsor bemutatására, érdemes áttekinteni azokat a tényezőket, amelyek jelentősen hatással vannak az OTP (On-Time Performance) mutató alakulására. Ezek az okok két csoportra oszthatók: a repülőtéren belüli és azon kívüli hatásokra.
Az olyan tényezők, mint a kedvezőtlen időjárás, technikai meghibásodások, személyzethiány, hibás földi kiszolgálás, az utasok késése, kommunikációs zavarok a légitársaság és a repülőtér között, valamint az elöregedett infrastruktúra, mind közrejátszhatnak a járatok csúszásában. Ezek egy része megelőzhető vagy javítható, mások viszont elkerülhetetlen események – azaz vis maior kategóriába tartoznak. Egyetlen nap fennakadásai is képesek hosszú távon torzítani egy repülőtér statisztikáit.
A nemzetközi repülőtéri teljesítmények értékelésére többféle megközelítés létezik. Egyes listákat kormányzati szervezetek – például az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma (DOT), az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA), vagy a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) – állítanak össze, míg más rangsorokat olyan független szolgáltatók készítenek, mint az OAG, a Cirium vagy az IATA, különféle adatforrásokat felhasználva.
Mivel a kisebb regionális repterek és a forgalmas nemzetközi csomópontok közötti összehasonlítás torzíthatja a képet, elemzésünkben elsősorban a világ legforgalmasabb repülőtereire koncentrálunk, ahol a pontosság különösen kritikus jelentőséggel bír.
A világ legrosszabbul teljesítő repülőterei indulási pontosság alapján
Az alábbiakban bemutatjuk azt a tíz repülőteret, ahol a járatok legkisebb arányban indultak el a menetrend szerint. A lista az időben induló járatok százalékos arányát veszi figyelembe:
Kellemes és zökkenőmentes utazást kívánunk!
Késés, törlés vagy túlfoglalás esetén akár 600 eurós kártérítésre lehet jogosult!
*Sikerdíjas rendszer. Nincs siker, nincs díja a szolgáltatásnak